ΛΟΓ - NOM_NOM_TR_2817_3708_490_UD18
ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο σχέδιο νόμου: «Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Ο νόμος 2429/96, ο οποίος ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 1996, απετέλεσε σημαντική τομή στην λειτουργία του πολιτικού συστήματος, όχι μόνο γιατί εκσυγχρόνισε το πλαίσιο, το οποίο είχε διαμορφώσει ο νόμος 1443/1984, αλλά και επειδή περιέλαβε νέες καινοτόμες ρυθμίσεις. Ωστόσο η τετραετής περίπου εφαρμογή του στην πράξη, ανέδειξε προβλήματα που μπορούν και πρέπει να αντιμετωπισθούν από τον κοινό νομοθέτη.
Τα προβλήματα έχουν επισημανθεί από την Επιτροπή Ελέγχου των Οικονομικών των κομμάτων η οποία συγκροτήθηκε και λειτούργησε σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 19 του ν. 2429/96, από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής αλλά και από τα ίδια τα κόμματα στα πλαίσια εκπροσώπησής τους στις ανωτέρω επιτροπές.
Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου, με τις οποίες τροποποιούνται οι διατάξεις του ν. 2429/96, είναι αποτέλεσμα πολύωρων συζητήσεων άτυπης διακομματικής επιτροπής που συγκλήθηκε για το σκοπό αυτό από την Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και βασικοί στόχοι τους είναι:
α) Να αναπροσαρμοσθούν τα ανώτατα όρια εκλογικών δαπανών των υποψηφίων βουλευτών, προκειμένου να ανταποκρίνονται προς την πραγματικότητα. Τα υφιστάμενα όρια δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική κατάσταση και στις ανάγκες των υποψηφίων βουλευτών, με αποτέλεσμα οι σχετικές δηλώσεις που υποβάλλονται για έλεγχο, εν γνώσει του ελεγκτικού συστήματος να μην αποτυπώνουν τις δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν.
β) Να επαναοριοθετηθεί το είδος και η έκταση της επιτρεπόμενης προεκλογικής καμπάνιας των κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών, προκειμένου η προβολή τους να γίνεται σε πολιτική βάση, να περιορίζονται οι απαιτούμενες δαπάνες και να αποφεύγεται η ρύπανση του περιβάλλοντος, και
γ) Να διευκολυνθεί ο έλεγχος τηρήσεως των διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας, από την Επιτροπή Ελέγχου των Οικονομικών των κομμάτων του άρθρου 19 του ν. 2429/96.
Ειδικότερα επί των ρυθμίσεων:
1. Με την παρ. 1, τροποποιείται η παρ. 4 του άρθρου 5, προκειμένου να είναι δυνατός ο προσδιορισμός των παροχών και των διευκολύνσεων, οι οποίες συνυπολογίζονται στις εκλογικές δαπάνες, όχι εφάπαξ, αλλά πριν από κάθε εκλογική αναμέτρηση.
Με την παρ. 2, στα νομικά και φυσικά πρόσωπα τα οποία απαγορεύεται να χρηματοδοτούν κόμματα, βουλευτές και υποψήφιους βουλευτές προστίθενται οι επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων, καθώς και τα αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Με την παρ. 3, τίθεται ανώτατο όριο στις εκλογικές δαπάνες των κομμάτων, που αφορούν την ραδιοτηλεοπτική τους προβολή. Ορίζεται ότι, η συνολική δαπάνη για την ραδιοτηλεοπτική προβολή, δηλαδή η δαπάνη μετάδοσης του διαφημιστικού μηνύματος και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων που αναλογούν σ' αυτήν (αγγελιόσημο κ.λπ.), δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των πραγματοποιηθεισών εκλογικών δαπανών, στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες που αφορούν κρατήσεις υπέρ Δημοσίου και τρίτων.
Με την παρ. 4, επαναοριοθετείται ο τρόπος προβολής των υποψηφίων βουλευτών, κατά την προεκλογική περίοδο. Ορίζεται ότι απαγορεύεται η ανάρτηση ή επικόλληση σε δημόσιους ή ιδιωτικούς εξωτερικούς χώρους πάσης φύσεως διαφημιστικού υλικού. Απαγορεύεται η διακίνηση κάθε μορφής φυλλαδίων μέσω του ημερήσιου ή περιοδικού τύπου πανελλήνιας ή τοπικής κυκλοφορίας. Απαγορεύεται η μετάδοση και προβολή από τα κρατικά και ιδιωτικά ραδιοτηλεοπτικό μέσα, διαφημιστικών μηνυμάτων των υποψηφίων βουλευτών. Η παρουσίαση ή μετάδοση τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής εκπομπής από πρόσωπο που είναι και υποψήφιος βουλευτής, ακόμη και αν η εκπομπή επροβάλετο ή μετεδίδετο πριν από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, απαγορεύεται ρητά.
Καθορίζεται ο ανώτατος αριθμός των εκλογικών κέντρων, των οποίων δικαιούται να κάνει χρήση ο υποψήφιος βουλευτής, σε όλη τη χώρα (δηλαδή σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες), μέχρι δύο (2) για τους υποψηφίους των εκλογικών περιφερειών μέχρι και έξι (6) έδρες, μέχρι τρία (3) για τους υποψηφίους των εκλογικών περιφερειών από επτά (7) μέχρι και είκοσι (20) έδρες και μέχρι πέντε (5) για τους υποψηφίους των εκλογικών περιφερειών από είκοσι (20) έδρες και πάνω. Για τους υποψηφίους των εκλογικών περιφερειών των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, λόγω της χωροταξικής διασποράς των εκλογικών αυτών περιφερειών, ο ανώτατος αριθμός εκλογικών κέντρων, ορίζεται αυξημένος κατά ένα (1), δηλαδή μέχρι τρία (3) εκλογικά κέντρα.
2. Με την παρ. 5 ορίζεται ότι στο ανώτατο ύψος των εκλογικών δαπανών των πολιτικών κομμάτων που ορίζεται στο άρθρο 11 του ν. 2429/96 δεν υπολογίζονται οι δαπάνες που αφορούν κρατήσεις υπέρ Δημοσίου και τρίτων (αγγελιόσημο, Φ.Π.Α. κ.λπ.) εφόσον πραγματοποιήθηκαν κατά την προεκλογική περίοδο. Σημειώνεται ότι οι δαπάνες αυτές είναι αρκετά σημαντικές, αφού σε μερικές περιπτώσεις, όπως π.χ. στην τηλεοπτική διαφήμιση, εγγίζουν το εβδομήντα τοις εκατό (70%) περίπου της πραγματικής δαπάνης.
Το μεγάλο ύψος των δαπανών, οδήγησε τον κοινό νομοθέτη κατά το παρελθόν, στην ψήφιση του άρθρου 29 του ν. 2523/97, όσον αφορά τις εκλογικές δαπάνες των προηγούμενων βουλευτικών εκλογών της 22ας Σεπτεμβρίου 1996.
Με την παρ. 6 αντικαθίστανται οι τρεις πρώτοι παράγραφοι του άρθρου 12 του ν. 2429/96 και ορίζεται ότι το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο βουλευτή προσδιορίζεται όχι ανάλογα με τον αριθμό ψηφοφόρων της εκλογικής περιφέρειας στην οποία εκτίθεται υποψήφιος, αλλά ανάλογα με συντελεστές που προσδιορίζονται, αφενός μεν από το χαμηλότερο όριο εκλογικών δαπανών που ισχύει για τις μονοεδρικές περιφέρειες, αφετέρου δε με συντελεστή ο οποίος αυξάνει ανάλογα με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε εκλογική περιφέρεια. Και για το όριο εκλογικών δαπανών λαμβάνεται υπόψη η εδική μορφολογία των εκλογικών περιφερειών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων και προβλέπεται αυξημένος συντελεστής για τις περιφέρειες αυτές. Με την παρ. 7 ορίζεται ότι οι καταχωρήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων στον τύπο για τους υποψήφιους βουλευτές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το είκοσι τοις εκατό (20%) του ανώτατου επιτρεπομένου ύψους εκλογικών δαπανών.
3. Με την παρ. 8 τροποποιείται το άρθρο 15 του ν. 2429/96 προκειμένου αφενός μεν να ορισθεί σαφώς από ποιο ποσό και άνω είναι υποχρεωτική η έκδοση απόδειξης είσπραξης από τα κόμματα, αφετέρου δε προκειμένου να παρασχεθεί εξουσιοδότηση προς τον Πρόεδρο της Βουλής ώστε με κανονιστική απόφασή του να καθορίζεται η διαδικασία επιστροφής των κουπονιών που δεν διατέθηκαν από τα κόμματα καθώς και ο τρόπος και τα όργανα βεβαιώσεως της καταστροφής των αδιάθετων αυτών κουπονιών.
Με την παρ. 9 αντικαθίσταται το άρθρο 16 του ν. 2429/96 και ορίζεται ότι η ειδική έκθεση εκλογικών εσόδων και δαπανών δημοσιεύεται μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από την διενέργεια των εκλογών. Ο Ισολογισμός εσόδων και δαπανών του έτους διενέργειας των εκλογών περιλαμβάνει στα αποτελέσματα του και τα αποτελέσματα της ειδικής έκθεσης των εκλογικών εσόδων και δαπανών η οποία προσαρτάται ως παράρτημα σε αυτόν. Η ρύθμιση κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου ο έλεγχος των εκλογικών εσόδων και δαπανών να διενεργείται από την Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 19 κοντά στον χρόνο διενέργειας των εκλογών.
5. Με την παρ. 10 ρυθμίζεται το θέμα δημοσίευσης της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών για τα πολιτικά κόμματα ή τους συνασπισμούς των κομμάτων τα οποία δεν δικαιούνται κρατική, τακτική ή εκλογική, χρηματοδότηση.
Με την παρ. 11 προστίθενται δύο παράγραφοι στο άρθρο 19 του ν. 2429/96 προκειμένου κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και μέχρι την συγκρότηση της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 19 από την Βουλή να υφίσταται αρμόδιο όργανο παραλαβής και ελέγχου των καταγγελιών που αφορούν την παράβαση των διατάξεων του ν. 2429/96. Ορίζεται ότι, η Διακομματική Επιτροπή Εκλογών του άρθρου 30, προεδρευόμενη από τον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, έχει γενική αρμοδιότητα για την παραλαβή και τον έλεγχο των καταγγελιών που υποβάλλονται κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Τις καταγγελίες αυτές η Επιτροπή μπορεί, είτε να τις εξετάζει προκειμένου να διαπιστώσει την βασιμότητα τους είτε να τις παραπέμπει για εξέταση στις περιφερειακές Διακομματικές Επιτροπές Εκλογών που συστήνονται με την προστιθέμενη παράγραφο 11. Προδήλως αβάσιμες καταγγελίες τις θέτει στο αρχείο.
Η Διακομματική Επιτροπή Εκλογών δεν μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις. Συγκεντρώνει το υλικό των καταγγελιών, συντάσσει πορίσματα ελέγχου όπου αυτό είναι δυνατό παραπέμπει για έλεγχο καταγγελίες στις Περιφερειακές Επιτροπές Εκλογών και παραδίδει στην Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 19 προκειμένου εκείνη στα πλαίσια των θεσπιζόμενων αρμοδιοτήτων της από τον ν. 2429/96, να προβεί στην ουσιαστική εξέταση και στην κίνηση των απαραίτητων διαδικασιών για την επιβολή διοικητικών κυρώσεων.
Με την προστιθέμενη παράγραφο 11 στο άρθρο 19 του ν. 2429/96 προβλέπεται η συγκρότηση Περιφερειακών Διακομματικών Επιτροπών Εκλογών στην έδρα κάθε Περιφέρειας οι οποίες προεδρεύονται από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας. Και οι Περιφερειακές Διακομματικές Επιτροπές Εκλογών έχουν τις ίδιες αρμοδιότητες με την Διακομματική Επιτροπή Εκλογών, όσον αφορά τις εκλογικές περιφέρειες που υπάγονται στην τοπική αρμοδιότητα της οικείας Περιφέρειας.
Με την παρ. 12 επεκτείνονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις για την μη εμπρόθεσμη δημοσίευση του ετήσιου Ισολογισμού και στις περιπτώσεις μη εμπρόθεσμης δημοσίευσης της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών.
Με την παρ. 13 επαναδιατυπώνονται οι παρ. 5 και 6 του άρθρου 23 του ν. 2429/96, προκειμένου να προβλεφθούν κυρώσεις και για τις παραβάσεις των απαγορεύσεων που για πρώτη φορά θεσπίζονται με το παρόν σχέδιο νόμου.
Με την παρ. 14 προστίθεται άρθρο 23α στο ν. 2429/96 με το οποίο προβλέπονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε βάρος τρίτων και ειδικότερα: α) Προβλέπεται να αποτελεί πταισματική παράβαση η παραβίαση της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 10 από τον τρίτο ο οποίος αναρτά ή επικολλά σε δημόσιους ή ιδιωτικούς εξωτερικούς χώρους απαγορευμένο διαφημιστικό υλικό υποψήφιου βουλευτή, β) Προβλέπεται η επιβολή των διοικητικών κυρώσεων που ορίζονται στο άρθρο 4 του ν. 2328/95 και στο άρθρο 12 του ν. 2644/98 στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα που παραβιάζουν τις απαγορεύσεις ή τους όρους ραδιοτηλεοπτικής προβολής κομμάτων και υποψηφίων βουλευτών και γ) προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο σε βάρος του εντύπου μέσω του οποίου ο υποψήφιος βουλευτής διακινεί πάσης φύσεως φυλλάδια για την προσωπική του προβολή.
Με την παρ. 15 διευρύνεται η εξουσιοδοτική διάταξη της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 2429/96 προκειμένου με την εκεί προβλεπόμενη κανονιστική απόφαση να ρυθμίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος συμμετοχής υποψηφίων βουλευτών σε ενημερωτικές, πολιτιστικές και πάσης φύσεως εκπομπές και προγράμματα των κρατικών και ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικών μέσων.
Με την παρ. 16 επιφέρονται οι απαραίτητες προσαρμογές στο Π.Δ. 55/99 προκειμένου να μην υφίσταται επικάλυψη νομοθετικών ρυθμίσεων. Με την υποπαράγραφο γ) ορίζεται ότι με εξαίρεση τις δημοσκοπήσεις των οποίων η μετάδοση επιτρέπεται στην αρχή της προεκλογικής περιόδου και απαγορεύεται τις τελευταίες δεκαπέντε (15) ημέρες, πριν από τη διενέργεια των εκλογών, η με οποιονδήποτε τρόπο διενεργούμενες έρευνες γνώμης (π.χ. τηλεφωνικές έρευνες γνώμης επί διαφόρων θεμάτων, που διενεργούνται και προβάλλονται από τηλεοπτικούς σταθμούς) απαγορεύονται καθ' όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Οι έρευνες γνώμης δεν αποτελούν δημοσκοπήσεις κατά τους κανόνες της οικείας επιστήμης και τέχνης, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν κριτήρια που ακολουθούνται για τη διαμόρφωση του δείγματος ,δεν γίνεται καμία επεξεργασία των δεδομένων και ο αριθμός των ερωτώμενων ατόμων είναι αόριστος.
Αυτά επιδιώκονται με την προτεινόμενη προσθήκη - τροπολογία και παρακαλείται η εθνική αντιπροσωπεία για την ψήφισή της.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
Άρθρο…..
1. Στην παρ. 4 του άρθρου 5 του Ν. 2429/96 (ΦΕΚ Α' 155), διαγράφεται η φράση "μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος".
2. Στην παρ. 1 του άρθρου 7 του Ν. 2429/96, προστίθεται περίπτωση (η) ως εξής:
«η. Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων, και από αλλοδαπά φυσικό ή νομικά πρόσωπα."
3. Η περιπτ. β' του άρθρου 9 του ν. 2429/96 αντικαθίσταται ως εξής:
"β. Η μετάδοση από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης καθώς και από φορείς παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών, διαφημιστικών μηνυμάτων και μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου του άρθρου 3 του ν. 2329/1995, τα οποία προβάλλουν με οποιονδήποτε τρόπο πολιτικό κόμματα, ή συνασπισμούς πολιτικών κομμάτων, επιτρέπεται μόνον υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στην κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 5 του όρθρου 30.
Σε κάθε περίπτωση, η συνολική δαπάνη για την ως άνω ραδιοτηλεοπτική προβολή των κομμάτων και των συνασπισμών των κομμάτων, δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού ύψους των εκλογικών δαπανών που πραγματοποιήθηκαν από το κόμμα ή τον συνασπισμό των κομμάτων. Για τον ανωτέρω υπολογισμό, δεν λαμβάνονται υπ' όψιν ο ειδικός φόρος διαφήμισης και οι εισφορές υπέρ ασφαλιστικών οργανισμών και ταμείων που καταβλήθηκαν για την μετάδοση των μηνυμάτων αυτών.»
4. Το άρθρο 10 του Ν. 2429/96, αντικαθίσταται ως εξής:
Άρθρο 10
Απαγορεύσεις για τους υποψήφιους βουλευτές
1. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου απαγορεύεται στους υποψήφιους βουλευτές:
α. Η ανάρτηση ή επικόλληση σε εξωτερικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, αεροπανό, πανό, γιγαντοαφισών, αφισών, φωτογραφιών και κάθε άλλου είδους διαφημιστικού υλικού για την προσωπική τους προβολή καθώς και η χρήση χρωστικών ουσιών και η αναγραφή συνθημάτων, στους χώρους που καθορίζονται από τις διατάξεις του όρθρου 2 του ν. 1491/84 (ΦΕΚ Α' 179).
β. Η διακίνηση κάθε μορφής φυλλαδίων μέσω του τύπου.
γ. Η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των δημόσιων και ιδιωτικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης ή των φορέων παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών.
Απαγορεύεται επίσης, από δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης, καθώς και από φορείς παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών, η μετάδοση κάθε είδους εκπομπών οι οποίες παρουσιάζονται, αμέσως ή εμμέσως, από υποψηφίους βουλευτές.
2. Ο αριθμός των εκλογικών κέντρων των οποίων επιτρέπεται να κάνει χρήση ο υποψήφιος βουλευτής, σε όλη τη χώρα, καθορίζεται ως εξής:
α. Για τους υποψήφιους των εκλογικών περιφερειών με μία (1) εκλογική έδρα μέχρι και έξι (6), ο ανώτατος αριθμός των εκλογικών κέντρων ορίζεται μέχρι δύο (2).
β. Για τους υποψήφιους των εκλογικών περιφερειών με επτά (7) εκλογικές έδρες μέχρι και είκοσι (20), ο ανώτατος αριθμός των εκλογικών κέντρων ορίζεται μέχρι τρία (3).
γ. Για τους υποψήφιους των εκλογικών περιφερειών με αριθμό εδρών πάνω από είκοσι (20), ο ανώτατος αριθμός των εκλογικών κέντρων ορίζεται μέχρι πέντε (5).
Για τους υποψηφίους των εκλογικών περιφερειών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, ο, κατά τα ανωτέρω, ανώτατος αριθμός εκλογικών κέντρων, αυξάνεται κατά ένα (1).»
5. Στο άρθρο 11 του Ν.2429/96, προστίθεται εδάφιο που έχει ως εξής:
"Στο ως άνω ποσό δεν υπολογίζονται οι δαπάνες που αφορούν κρατήσεις υπέρ Δημοσίου και τρίτων, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν κατά την εκλογική περίοδο".
6. Οι παρ. 1,2 και 3 του άρθρου 12 του ν. 2429/96, αντικαθίστανται ως εξής:
«1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο βουλευτή στις βουλευτικές εκλογές, στις οποίες συνυπολογίζεται και η αξία των αποτιμώμενων παροχών και διευκολύνσεων, καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των βουλευτικών εδρών της εκλογικής περιφέρειας στην οποία θέτει υποψηφιότητα. Για τον καθορισμό του ορίου αυτού, πολλαπλασιάζεται το ποσό των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) δρχ. επί συντελεστή για κάθε εκλογική περιφέρεια, ως εξής:
α) Για την πρώτη έδρα κάθε περιφέρειας, ο συντελεστής ορίζεται σε μία (1) μονάδα.
β) Για την δεύτερη και μέχρι και την έβδομη έδρα κάθε περιφέρειας, ο ανωτέρω συντελεστής αυξάνεται κατά πέντε δέκατα (0,5), ανά έδρα.
γ) Για την όγδοη έδρα κάθε εκλογικής περιφέρειας και εφεξής, ο συντελεστής αυξάνεται κατά ένα δέκατο (0,1), ανά έδρα.
Για τις εκλογικές περιφέρειες Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, ο, κατά τα ανωτέρω οριζόμενα, συντελεστής, αυξάνεται κατά πέντε δέκατα (0,5).
2. Το ανώτατο όριο επιτρεπόμενων εκλογικών δαπανών, που προκύπτει με βάση τους υπολογισμούς της παραγράφου 1, προσδιορίζεται για κάθε εκλογική περιφέρεια με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, η οποία εκδίδεται μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ημερών από την προκήρυξη των εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
3. Οι συντελεστές της παρ. 1 μπορεί να αναπροσαρμόζονται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
7. Στο άρθρο 12 του ν. 2429/96, προστίθεται παρ. 5 που έχει ως εξής:
«5. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για καταχωρήσεις διαφημιστικών μηνυμάτων στον τύπο , για κάθε υποψήφιο βουλευτή, προσδιορίζεται στο είκοσι τοις εκατό (20%) του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους εκλογικών δαπανών, όπως ορίζεται στο άρθρο 12.»
8. Το άρθρο 15 του Ν. 2429/96, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 15
Αποδείξεις είσπραξης και κουπόνια
1. Για κάθε ποσό άνω των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) δραχμών που εισπράττεται από τα πολιτικό κόμματα και συνασπισμούς κομμάτων, με εξαίρεση την κρατική χρηματοδότηση, εκδίδεται υποχρεωτικά απόδειξη είσπραξης.
Για ποσά μικρότερα των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) δραχμών είναι δυνατόν να εκδίδονται κουπόνια συνεισφοράς στο κόμμα ή στο συνασπισμό.
2. Τα στελέχη (μπλοκ) των αποδείξεων είσπραξης και των κουπονιών είναι αριθμημένα και θεωρούνται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 19 του νόμου αυτού. Με απόφαση του Προέδρου της Βουλής, μετά από γνώμη της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 19, καθορίζεται η διαδικασία επιστροφής των κουπονιών που δεν διατέθηκαν, ο τρόπος και τα όργανα βεβαιώσεως της καταστροφής τους και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Από το σύνολο των υπολοίπων θεωρημένων κουπονιών που έχουν εκδοθεί από το κόμμα ή τον συνασπισμό κομμάτων, τεκμαίρεται ότι εισπράχθηκε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) τουλάχιστον.»
9. Το άρθρο 16 του Ν. 2429/1996, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 16
Δημοσίευση ισολογισμού και έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών
1. Τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί κομμάτων που λαμβάνουν κρατική τακτική χρηματοδότηση συντάσσουν κατ' έτος και δημοσιεύουν τον ισολογισμό εσόδων και δαπανών, καθώς και έκθεση στην οποία πρέπει να μνημονεύονται ονομαστικά, με αναφορά αντίστοιχου παραστατικού, τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που εισέφεραν κατά την διάρκεια του έτους, συνολικά ποσό μεγαλύτερο από 300.000 δραχμές. Ο ισολογισμός και η έκθεση του δημοσιεύονται το πρώτο δίμηνο κάθε έτους σε δύο τουλάχιστον καθημερινές εφημερίδες της Αθήνας.
2. Τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί των κομμάτων που λαμβάνουν κρατική εκλογική χρηματοδότηση, συντάσσουν και δημοσιεύουν, το αργότερο δύο μήνες μετά τη διενέργεια των εκλογών, ειδική έκθεση εκλογικών εσόδων και δαπανών στην οποία καταχωρούνται, με αναφορά του αντίστοιχου παραστατικού, τα ποσά που συγκέντρωσε το κόμμα ή ο συνασπισμός των κομμάτων κατά την εκλογική περίοδο, καθώς και οι κατά την παρ. 3 του άρθρου 5 εκλογικές δαπάνες. Η ειδική έκθεση εκλογικών εσόδων και δαπανών, δημοσιεύεται μέσα στην ως άνω προθεσμία, σε δύο τουλάχιστον καθημερινές εφημερίδες της Αθήνας. Ο ισολογισμός εσόδων και δαπανών του έτους διενέργειας των εκλογών περιλαμβάνει στα αποτελέσματα του και τα αποτελέσματα της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών, η οποία προσαρτάται ως παράρτημα σ' αυτόν.
3. Ο τρόπος σύνταξης του ισολογισμού, της έκθεσής του και της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών, τα ειδικότερα στοιχεία που περιλαμβάνουν και κάθε σχετική λεπτομέρεια, ρυθμίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
4. Αντίγραφο του ισολογισμού, της έκθεσής του, της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών καθώς και τα φύλλα των εφημερίδων, στα οποία δημοσιεύθηκαν, αποστέλλονται από τα κόμματα, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση, στην Επιτροπή του άρθρου 19 του νόμου αυτού, ώστε να διεξαχθεί ο σχετικός έλεγχος, καθώς και στον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.»
10. Η παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 2429/1996, αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί κομμάτων που συμμετείχαν, αυτοτελώς ή σε συνασπισμό, σε γενικές ή αναπληρωματικές εκλογές ή εκλογές για την ανάδειξη των ελλήνων αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και δεν δικαιούνται κρατική, τακτική ή εκλογική χρηματοδότηση, υποχρεούνται να δημοσιεύουν ειδική έκθεση εκλογικών εσόδων και δαπανών, μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από την διενέργεια των εκλογών, σε δύο καθημερινές εφημερίδες της Αθήνας.»
11. Στο άρθρο 19 του ν. 2429/96 προστίθενται παρ. 10 και 11 που έχουν ως εξής:
«10. Κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου η Διακομματική Επιτροπή Εκλογών της παρ. 1 του άρθρου 30 του παρόντος νόμου, είναι αρμόδια για την παραλαβή και τον έλεγχο βασιμότητας των καταγγελιών που αφορούν την τήρηση σε ολόκληρη τη χώρα κατά την προεκλογική περίοδο, των κάθε μορφής υποχρεώσεων των κομμάτων, των συνασπισμών των κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών, οι οποίες απορρέουν από τον παρόντα νόμο και τις κατ' εξουσιοδότηση του εκδιδόμενες αποφάσεις. Με ομόφωνη απόφαση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών, προδήλως αβάσιμες καταγγελίες τίθενται στο αρχείο. Οι λοιπές καταγγελίες, είτε διαβιβάζονται για έλεγχο στις Περιφερειακές Διακομματικές Επιτροπές Εκλογών της επομένης παραγράφου, είτε ελέγχονται ως προς την βασιμότητα τους από την Διακομματική Επιτροπή Εκλογών. Μη αρχειοθετημένες καταγγελίες καθώς και τα πορίσματα ελέγχου, στις περιπτώσεις που διενεργήθηκε έλεγχος, διαβιβάζονται στην Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 19 του παρόντος νόμου, αμέσως μετά την συγκρότηση της. Τα ανωτέρω πορίσματα ελέγχου εκτιμώνται ελεύθερα, από την Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 19. Για το ανωτέρω έργο της η Διακομματική Επιτροπή Εκλογών επικουρείτε από υπαλλήλους του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης που ορίζονται με απόδραση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
11. Στην έδρα κάθε Περιφέρειας συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, που εκδίδεται μέσα σε τρεις μέρες από την προκήρυξη γενικών βουλευτικών εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, Περιφερειακή Διακομματική Επιτροπή Εκλογών για τη συγκρότηση της οποίας εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παρ. 1 έως και 3 του άρθρου 30 του παρόντος νόμου. Η Περιφερειακή Διακομματική Επιτροπή Εκλογών είναι αρμόδια για την παραλαβή και τον έλεγχο καταγγελιών που αφορούν την τήρηση κατά την προεκλογική περίοδο των κάθε μορφής υποχρεώσεων των κομμάτων, των συνασπισμών των κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών, που απορρέουν από τον παρόντα νόμο και τις κατ' εξουσιοδότηση του εκδιδόμενες αποφάσεις, στις εκλογικές περιφέρειες που υπάγονται στην τοπική αρμοδιότητα της οικείας Περιφέρειας.
Με ομόφωνη απόφαση της Περιφερειακής Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών, προδήλως αβάσιμες καταγγελίες τίθενται στο αρχείο.
Οι λοιπές καταγγελίες καθώς και τα πορίσματα ελέγχου στις περιπτώσεις που διενεργήθηκε έλεγχος, διαβιβάζονται στην Διακομματική Επιτροπή Εκλογών της προηγούμενης παραγράφου, ή στην Επιτροπή Ελέγχου του όρθρου 19 του παρόντος. Τα ανωτέρω πορίσματα ελέγχου εκτιμώνται ελεύθερα από την Επιτροπή Ελέγχου του άρθρου 19. Για το ανωτέρω έργο της η Περιφερειακή Διακομματική Επιτροπή Εκλογών επικουρείτε από υπαλλήλους της Περιφέρειας, που ορίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας.
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, μετά από γνώμη της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών του άρθρου 30 του παρόντος, μπορεί να καθορίζεται ο ειδικότερος τρόπος και η διαδικασία άσκησης των αρμοδιοτήτων της παρούσης και της προηγούμενης παραγράφου από τις Διακομματικές Επιτροπές και ρυθμίζεται κάθε απαραίτητη λεπτομέρεια, εφαρμογής των διατάξεων της παρούσης και της προηγουμένης παραγράφου.»
12.α. Η παρ. 1 του άρθρου 22 του Ν. 2429/96, αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η μη εμπρόθεσμη δημοσίευση του ετήσιου ισολογισμού, καθώς και της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών πολιτικού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων, τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το πέντε τοις εκατό (5%) της τελευταίας κάθε φορά καταβληθείσας στο κόμμα ή τον συνασπισμό, τακτικής ή εκλογικής χρηματοδότησης αντίστοιχα».
β. Η παρ. 3 του άρθρου 22 του Ν. 2429/96, αντικαθίσταται ως εξής:
"3. Η ελλιπής ή αντικανονική ενημέρωση του βιβλίου εσόδων - δαπανών, του ισολογισμού ή της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών πολιτικού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) της τελευταίας κάθε φορά καταβληθείσας προς αυτό τακτικής ή εκλογικής χρηματοδότησης αντίστοιχα".
γ. Στην παρ. 7 του άρθρου 22 του Ν. 2429/95 στο πρώτο εδάφιο μετά τις λέξεις «εκλογικών δαπανών» προστίθενται οι λέξεις «ή η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ανώτατου ύψους για ραδιοτηλεοπτική προβολή».
13. Οι παρ. 5 και 6 του άρθρου 23 του ν. 2429/96 αντικαθίστανται ως εξής:
«5 α. Σε περίπτωση παράβασης των περιπτώσεων α' και β', της παρ. 1 του όρθρου 10 επιβάλλεται στον υποψήφιο βουλευτή πρόστιμο που μπορεί να ανέλθει μέχρι ποσού ίσου προς το είκοσι τοις εκατό (20%) της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης. Το ύψος του προστίμου που επιβάλλεται κάθε φορά καθορίζεται ιδίως, ανάλογα με την σοβαρότητα, τον αριθμό και την συχνότητα των παραβάσεων καθώς και την προκαλούμενη ρύπανση και βλάβη της αισθητικής.
β. Σε περίπτωση παράβασης της περιπτ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 10, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης.
γ. Σε περίπτωση παράβασης της παρ. 2 του άρθρου 10, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης.
6. Η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ανώτατου ύψους εκλογικών δαπανών, όπως ορίζεται στις παρ. 1 έως και 3 του άρθρου 12 ή η υπέρβαση του ανώτατου ύψους εκλογικών δαπανών για καταχώριση διαφημιστικών μηνυμάτων στον τύπο όπως ορίζεται στην παρ. 5 του όρθρου 12, τιμωρείται με πρόσημο ίσο με το τριπλάσιο της υπέρβασης.»
14. Μετά το άρθρο 23 του ν. 2429/96 προστίθεται άρθρο 23α που έχει ως εξής:
«Άρθρο 23α
Διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε βάρος τρίτων
1. Τρίτοι οι οποίοι παραβιάζουν την διάταξη της περιπτ. α' της παρ. 1 του άρθρου 10, τιμωρούνται σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 458 Π.Κ.
2. Η παραβίαση από τους ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης, καθώς και από τους φορείς παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών, της περίπτ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 10 ή της εκδιδόμενης, κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του άρθρου 30, υπουργικής αποφάσεως, θεωρείται παραβίαση της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας και εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 4 του ν. 2328/1995, όπως ισχύει (ΦΕΚ Α' 233) και της παρ.1 του άρθρου 12 του ν. 2644/1998 (ΦΕΚ Α' 159).
3. Στον ιδιοκτήτη του εντύπου που παραβίασε την απαγόρευση της περιπτ. β' της παρ. 1 του όρθρου 10, επιβάλλεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ύστερα από πρόταση της Επιτροπής Ελέγχου του όρθρου 19, πρόστιμο ύψους πενήντα εκατομμυρίων (50.000.000) δραχμών το οποίο εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Κώδικα Εισπράξεων Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ). Κάθε παράβαση είναι αυτοτελής και επισύρει την αυτοτελή, αντίστοιχα επιβολή του ανωτέρω προστίμου».
15.α. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 30 του ν. 2429/96 προστίθεται εδάφιο που έχει ως εξής: "Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος συμμετοχής υποψηφίων βουλευτών σε πάσης φύσεως εκπομπές και προγράμματα των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών ελεύθερης λήψης και των φορέων παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών. Με την απόφαση μπορεί να επιτρέπεται η συμμετοχή υποψηφίων βουλευτών, σε ορισμένες μόνο κατηγορίες εκπομπών ή προγραμμάτων και να απαγορεύεται η καθ' οιονδήποτε τρόπο έμμεση προβολή των υποψηφίων βουλευτών."
β. Στο άρθρο 30 του Ν. 2429/96, προστίθενται παράγραφοι 7 και 8 που έχουν ως εξής:
«7. Ως εκλογική ή προεκλογική περίοδος για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος νόμου θεωρείται η προεκλογική περίοδος, κατά τις σχετικές διατάξεις της κάθε φορά ισχύουσας εκλογικής νομοθεσίας.
8. Για την εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 10, του άρθρου 23α και της, κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 5 του παρόντος άρθρου, εκδιδόμενης αποφάσεως, και για το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την ημερομηνία προκήρυξης των εκλογών, μέχρι την ημερομηνία ανακήρυξής τους ως υποψηφίων από το αρμόδιο Πρωτοδικείο, ως υποψήφιοι θεωρούνται και όσοι προβάλλονται υπό την προοπτική συμμετοχής τους ως υποψηφίων στις εκλογές που πρόκειται να διεξαχθούν και σε κάθε περίπτωση όσοι, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των κομμάτων, συμπεριλαμβάνονται στους συνδυασμούς οποιασδήποτε περιφέρειας.»
16.α. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 97 του π.δ. 55/1999 (ΦΕΚ Α' 58), διαγράφεται η φράση «τα οποία περιορίζονται μέχρι δύο, για κάθε υποψήφιο στην εκλογική του περιφέρεια»
β. Οι διατάξεις των παρ. 6, 7 και 8 του άρθρου 97 του π.δ. 55/1999 δεν εφαρμόζονται ως προς τους υποψήφιους βουλευτές.
γ. Στην παρ. 1 του άρθρου 6 του Ν. 2623/98 (ΦΕΚ Α' 139) προστίθεται εδάφιο που έχει ως εξής:
«Με την επιφύλαξη του προηγουμένου εδαφίου, από την ημερομηνία προκηρύξεως των εκλογών και μέχρι και την περάτωση της ψηφοφορίας, απαγορεύεται στους δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ελεύθερης λήψης καθώς και στους φορείς παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών, η διενέργεια, και μετάδοση η αναμετάδοση οποιασδήποτε έρευνας γνώμης, με οποιοδήποτε τρόπο και αν διενεργείται, σχετικά με τις πολιτικές τάσεις, απόψεις και προτιμήσεις της κοινής γνώμης, για πολιτικά κόμματα, πολιτικές θέσεις και πρόσωπα, ή άλλα οικονομικό ή κοινωνικό ζητήματα.»
Αθήνα 26 Φεβρουαρίου 2000
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ &ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΏΝ
Γ. ΑΡΣΕΝΗΣ
ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ
Δ. ΡΕΠΠΑΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
άρθρ. 75 § 3 του Συντάγματος
Από την προτεινόμενη προσθήκη - τροπολογία στο σχέδιο νόμου «Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις» δεν προκαλείται δαπάνη, ή ελάττωση εσόδων σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού ή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Αθήνα, 28/2/2000
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜ. ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Αριθμ. 72/6/2000
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΕΚΘΕΣΗ
Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
(άρθρο 75 παρ. 2 του Συντάγματος)
Επί τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων "Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις".
Με την υπόψη τροπολογία, τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του ν.2429/96 και προβλέπονται μεταξύ άλλων τα εξής:
1. Καταργείται η προθεσμία έκδοσης της κ.υ.α. με την οποία ορίζονται οι κατηγορίες των παροχών και διευκολύνσεων που συνυπολογίζονται στις εκλογικές δαπάνες των κομμάτων καθώς και τα κριτήρια , τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία αποτίμησης σε χρήμα των παροχών και διευκολύνσεων αυτών.
2. Προστίθενται και τα αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα καθώς και οι επιχειρήσεις εκμετάλλευσης τυχερών παιγνίων στις πηγές από τις οποίες απαγορεύεται η χρηματοδότηση και κάθε είδους παροχή προς τα κόμματα, τους βουλευτές και τους υποψηφίους βουλευτές.
3. Τροποποιούνται οι διατάξεις της περ. β' του άρθρου 9 του ν.2429/96 και ορίζεται ότι: ι) η μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων και μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου που προβάλλουν με οποιοδήποτε τρόπο πολιτικά κόμματα, επιτρέπεται μόνο υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται από τη σχετική κ.υ.α. ( άρθρο 30 παρ.5 ν. 2429/96). ιι) τίθεται ανώτατο όριο στις δαπάνες των κομμάτων και των συνασπισμών αυτών για ραδιοτηλεοπτική προβολή και προβλέπεται ότι, η δαπάνη αυτή δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού ύψους των εκλογικών δαπανών που πραγματοποιήθηκαν από το κόμμα ή τον συνασπισμό των κομμάτων. Για τον ανωτέρω υπολογισμό, δεν λαμβάνονται υπ' όψιν ο ειδικός φόρος διαφήμισης και οι εισφορές υπέρ ασφαλιστικών οργανισμών και ταμείων που καταβλήθηκαν για την μετάδοση των μηνυμάτων αυτών.
4.α. Προστίθενται στις απαγορεύσεις που έχουν επιβληθεί στους υποψήφιους βουλευτές με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν. 2429/96 και τα κατωτέρω:
i) Η ανάρτηση ή επικόλληση κάθε είδους διαφημιστικού υλικού για την προσωπική τους προβολή, σε εξωτερικούς χώρους.
ii) Η χρήση χρωστικών ουσιών για αναγραφή συνθημάτων σε μη ειδικά επιτρεπόμενους χώρους
iii) Η διακίνηση κάθε μορφής φυλλαδίων μέσω του τύπου
iv) Η προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των δημοσίων και ιδιωτικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, γενικά
v) Η μετάδοση κάθε είδους ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών που παρουσιάζονται από υποψήφιους βουλευτές.
β. Καθορίζεται ο αριθμός των εκλογικών κέντρων τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούν οι υποψήφιοι βουλευτές σε όλη τη χώρα.
5. Προβλέπεται ότι, στο προβλεπόμενο από τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 2429/96 ανώτατο όριο των εκλογικών δαπανών πολιτικών κομμάτων και συνασπισμών, δεν υπολογίζονται οι δαπάνες που αφορούν κρατήσεις υπέρ Δημοσίου και τρίτων οι οποίες πραγματοποιήθηκαν κατά την προεκλογική περίοδο.
6.α. Μεταβάλλεται ο τρόπος καθορισμού του ανώτατου επιτρεπομένου ορίου εκλογικών δαπανών των υποψηφίων βουλευτών και προβλέπεται ότι το όριο αυτό καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των βουλευτικών εδρών της βουλευτικής περιφέρειας στην οποία θέτουν υποψηφιότητα, αντί του αριθμού των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους της περιφέρειας αυτής .
β. Καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του ανωτέρω ορίου που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσού των 5.000.000 δρχ., επί τους οριζόμενους κατά εκλογική περιφέρεια συντελεστές.
7. Επιβάλλεται ανώτατο όριο στις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων βουλευτών, για καταχωρίσεις διαφημιστικών μηνυμάτων στο Τύπο, το οποίο προσδιορίζεται στο 20% του ανώτατου επιτρεπομένου ύψους των εκλογικών δαπανών αυτών.
8.α. Παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης κουπονιών συνεισφοράς στο κόμμα ή στο συνασπισμό, για χρηματοδοτήσεις τους με ποσά μικρότερα των 300.000 δρχ., για τα οποία δεν εκδίδεται υποχρεωτικά απόδειξη είσπραξης.
β. Παρέχεται εξουσιοδότηση στον Πρόεδρο της Βουλής, να καθορίζει με απόφαση του τη διαδικασία επιστροφής αδιάθετων από τα κόμματα ή τους συνασπισμούς αυτών, κουπονιών συνεισφοράς.
9.α. Προβλέπεται η σύνταξη από τα πολιτικά κόμματα και τους συνασπισμούς κομμάτων που λαμβάνουν κρατική χρηματοδότηση, ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών. Στην έκθεση αυτή που συντάσσεται εντός διμήνου από τη διενέργεια των εκλογών, καταχωρούνται τα ποσά που συγκέντρωσαν οι ανωτέρω φορείς κατά την εκλογική περίοδο, καθώς και οι εκλογικές τους δαπάνες.
β. Ορίζεται ότι, στα αποτελέσματα του ισολογισμού εσόδων και δαπανών των ανωτέρω φορέων που αφορά το έτος διενέργειας των εκλογών, περιλαμβάνονται και τα αποτελέσματα της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών , που προσαρτάται ως παράρτημα στον ισολογισμό αυτό.
10.α. Ρυθμίζονται θέματα αρμοδιοτήτων της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών (άρθρο 30 παρ.1 ν.2429/96) και προβλέπεται ο τρόπος εξέτασης από την Επιτροπή, καταγγελιών που αφορούν την τήρηση, σε όλη τη χώρα, των κάθε μορφής υποχρεώσεων των κομμάτων, των συνασπισμών κομμάτων και των υποψηφίων βουλευτών, κατά την προεκλογική περίοδο.
β. Προβλέπεται ότι, η ανωτέρω Διακομματική Επιτροπή επικουρείτε στο έργο της από υπαλλήλους του ΥΠΕΣΔΔΑ που ορίζονται με υπουργική απόφαση.
γ. Συνιστάται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, στην έδρα κάθε Περιφέρειας, Περιφερειακή Διακομματική Επιτροπή εκλογών, με αρμοδιότητες αντίστοιχες με εκείνες της Διακομματικής Επιτροπής.
δ. Ορίζεται ότι, η Περιφερειακή Διακομματική Επιτροπή εκλογών επικουρείτε από υπαλλήλους της Περιφέρειας που ορίζονται με απόφαση τους Γενικού Γραμματέα αυτής.
ε. Παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, του ειδικότερου τρόπου και της διαδικασίας άσκησης από τις Διακομματικές Επιτροπές των αρμοδιοτήτων τους.
11.α. Επεκτείνεται η επιβολή των προβλεπόμενων από τις διατάξεις των παρ. 1 και 3 του άρθρου 22 του ν. 2429/ 96 προστίμων για ι) την εκπρόθεσμη δημοσίευση ετησίου ισολογισμού κομμάτων ή συνασπισμού κομμάτων και ιι) την ελλιπή ή αντικανονική ενημέρωση του βιβλίου εσόδων-δαπανών και ισολογισμών των προαναφερομένων φορέων και στις περιπτώσεις μη εμπρόθεσμης δημοσίευσης ή ελλιπούς ή αντικανονικής ενημέρωσης της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών αυτών.
β. Προβλέπεται ότι και στην περίπτωση υπέρβασης του επιτρεπομένου ανωτάτου χρηματικού ύψους των δαπανών για ραδιοτηλεοπτική προβολή, επιβάλλεται, πλην του προβλεπόμενου προστίμου και στέρηση της τακτικής χρηματοδότησης κατά το επόμενο έτος.
12.α. Αυξάνεται από 20% σε 50% της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης, το πρόστιμο που επιβάλλεται στους υποψήφιους βουλευτές που παραβιάζουν την απαγόρευση προβολής διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
β. Προβλέπεται η επιβολή προστίμου ίσου με το 50% της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης, στους υποψηφίους βουλευτές που χρησιμοποιούν περισσότερα των επιτρεπομένων εκλογικά κέντρα.
13. Προβλέπονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις σε βάρος τρίτων, που παραβιάζουν διατάξεις άρθρων του ν. 2429/96 . Ειδικότερα, ορίζονται τα εξής:
α. Τρίτοι που αναρτούν ή επικολλούν σε δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους διαφημιστικό υλικό υποψηφίων βουλευτών, ή κάνουν χρήση χρωστικών ουσιών ή αναγράφουν συνθήματα σε απαγορευμένους χώρους τιμωρούνται κατά τις διατάξεις του άρθρου 458 του Ποινικού Κώδικα.
β. Στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα που παραβιάζουν τις απαγορεύσεις ή τους όρους ραδιοτηλεοπτικής προβολής κομμάτων και υποψηφίων βουλευτών επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 4 του ν.2328/95 και της παρ.1 του άρθρου 12 του ν. 2644/98.
γ. Επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000.000 δρχ. στον ιδιοκτήτη εντύπου που διακινεί κάθε μορφής φυλλάδια υποψηφίων βουλευτών. Κάθε παράβαση της κατηγορίας αυτής θεωρείται αυτοτελής και επισύρει αυτοτελή επιβολή του ανωτέρω προστίμου.
δ. Καθορίζεται η έννοια της εκλογικής ή προεκλογικής περιόδου για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 2429/96 και ορίζεται ότι ως υποψήφιοι θεωρούνται και όσοι προβάλλονται υπό την προοπτική συμμετοχής τους ως υποψηφίων στις εκλογές που πρόκειται να διεξαχθούν και σε κάθε περίπτωση όσοι, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των κομμάτων, συμπεριλαμβάνονται στους συνδυασμούς οποιασδήποτε περιφέρειας.
14.α. Εναρμονίζονται προς τις προτεινόμενες διατάξεις, οι διατάξεις των παρ. 5,6,7 και 8 του άρθρου 97 του π.δ. 55/1999.
β. Ορίζεται ότι, πλην των επιτρεπομένων σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 6 του ν. 2623/98, δημοσκοπήσεων, απαγορεύεται στους δημόσιους και ιδιωτικούς ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς η διενέργεια και μετάδοση ή αναμετάδοση οποιασδήποτε έρευνας γνώμης, με οποιοδήποτε τρόπο και αν διενεργείται, σχετικά με τις πολιτικές τάσεις, απόψεις και προτιμήσεις της κοινής γνώμης, για πολιτικά κόμματα, πολιτικές θέσεις και πρόσωπα, ή άλλα οικονομικά ή κοινωνικά ζητήματα.
Από τις προτεινόμενες διατάξεις δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού. Αντίθετα, είναι ενδεχόμενο να προκύψει:
1. Εξοικονόμηση δαπάνης, από τυχόν διακοπή της τακτικής χρηματοδότησης κόμματος για ένα έτος, στην περίπτωση υπέρβασης του ανώτατου προβλεπόμενου χρηματικού ορίου δαπανών για ραδιοτηλεοπτική προβολή.
2. Αύξηση εσόδων από:
α. τυχόν επιβολή προστίμου σε: ι) πολιτικά κόμματα ή συνασπισμούς κομμάτων, στις περιπτώσεις μη εμπρόθεσμης δημοσίευσης και ελλιπούς ή αντικανονικής ενημέρωσης της ειδικής έκθεσης εκλογικών εσόδων και δαπανών , ιι) υποψήφιους βουλευτές που λειτουργούν περισσότερα από τα επιτρεπόμενα εκλογικά κέντρα, ιιι) τρίτους που παραβιάζουν τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.2429/96.
β. την αναπροσαρμογή του προστίμου που επιβάλλεται στους υποψήφιους βουλευτές που παραβιάζουν την απαγόρευση προβολής διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών.
Αθήνα 28 Φεβρουαρίου 2000
Ο Γενικός Διευθυντής κ.α.α
Γεώργιος Καρράς
ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΩΝ - ΤΡΟΠΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
1. Η παρ. 4 του αρθρ. 5 του ν. 2429/96, της οποίας διαγράφεται φράση με την παρ. 1 της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«Με κοινή απόφαση των Υπουργών εσωτερικών. Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζονται οι κατηγορίες των παροχών και διευκολύνσεων, οι οποίες συνυπολογίζονται στις εκλογικές δαπάνες, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, καθώς και τα κριτήρια, τα αρμόδια όργανα και η διαδικασία αποτίμησης σε χρήμα αυτών των παροχών και διευκολύνσεων.»
2. Η περίπτ. Β' του άρθρου 9 του ν. 2429/96, η οποία αντικαθίσταται με την παρ. 2 της τροπολογίας έχει ως εξής:
«β. Η προβολή διαμέσου των κρατικών και ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης διαφημιστικών μηνυμάτων που υπερβαίνουν σε διάρκεια το χρόνο, ο οποίος καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ύστερα από πρόταση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 30.»
3. Το άρθρο 10 του ν.2429/96, το οποίο αντικαθίσταται με την παρ. 4 της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«Άρθρο 10
Απαγορεύσεις για τους υποψήφιους βουλευτές
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου απαγορεύεται στους υποψήφιους βουλευτές:
α. Η ανάρτηση αεροπανώ.
β. Η ανάρτηση ή επικόλληση πανώ, αφισών και κάθε άλλου είδους διαφημιστικού υλικού εκτός των χώρων εκείνων που έχουν νομίμως καθορισθεί γι' αυτόν το σκοπό.
γ. Η προβολή από κάθε υποψήφιο βουλευτή, διαμέσου των κρατικών και ιδιωτικών ραδιοτηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης, διαφημιστικών μηνυμάτων που υπερβαίνουν σε διάρκεια το χρόνο ο οποίος καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ύστερα από πρόταση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 30.»
4. Οι παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 12 του ν. 2429/96, οι οποίες αντικαθίστανται με την παρ. 6 της τροπολογίας έχουν ως εξής:
«1. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο εκλογικών δαπανών για κάθε υποψήφιο βουλευτή στις βουλευτικές εκλογές, στις οποίες συνυπολογίζεται και η αξία των αποτιμώμενων παροχών και διευκολύνσεων, καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους στην περιφέρεια στην οποία θέτει υποψηφιότητα. Για τον καθορισμό του ορίου αυτού ο αριθμός των εγγεγραμμένων εκλογέων σε κάθε εκλογική περιφέρεια πολλαπλασιάζεται κατά κλιμάκια ως εξής:
α. Επί εκατό (100) δραχμές για αριθμό εκλογέων μέχρι 50.000.
β. Επί σαράντα (40) δραχμές για αριθμό εκλογέων από 50.001 έως 100.000.
γ. Επί τριάντα (30) δραχμές για αριθμό εκλογέων από 100.001 έως 150.000.
δ. Επί είκοσι (20) δραχμές για αριθμό εκλογέων από 150.001 έως 200.000 και
ε. Επί δέκα (10) δραχμές για αριθμό εκλογέων από 200.001 και πάνω.
2. Το ανώτατο όριο επιτρεπομένων εκλογικών δαπανών, που προκύπτει με βάση τους υπολογισμούς της παραγράφου 1, προσδιορίζεται για κάθε εκλογική περιφέρεια με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, η οποία εκδίδεται σε προθεσμία πέντε (5) ημερών από την προκήρυξη των εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
3. Τα παραπάνω ποσά μπορεί να αναπροσαρμόζονται με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση της Διακομματικής Επιτροπής Εκλογών και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
5. Το άρθρο 15 του ν. 2429/96, το οποίο αντικαθίσταται με την παρ. 8 της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«Άρθρο 15
Απόδειξη είσπραξης
1. Για κάθε ποσό που εισπράττεται από τα πολιτικά κόμματα και συνασπισμούς κομμάτων, με εξαίρεση την κρατική χρηματοδότηση, εκδίδεται απόδειξη είσπραξης. Τα στελέχη (μπλοκ) των αποδείξεων είσπραξης και των κουπονιών είναι αριθμημένα και θεωρούνται από τον πρόεδρο της Επιτροπής του άρθρου 19 του νόμου αυτού.
Από το σύνολο των θεωρημένων κουπονιών που εκδίδεται από το κόμμα ή συνασπισμό κομμάτων τεκμαίρεται ότι εισπράχθηκε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) τουλάχιστον.»
6. Το άρθρο 16 του ν. 2429/96, το οποίο αντικαθίσταται με την παρ. 9 της τροπολογίας έχει ως εξής:
«Άρθρο 16
Δημοσίευση ισολογισμού
1. Τα πολιτικά κόμματα και οι συνασπισμοί κομμάτων που λαμβάνουν κρατική, τακτική ή εκλογική χρηματοδότηση συντάσσουν κατ' έτος και δημοσιεύουν τον ισολογισμό εσόδων και δαπανών, καθώς και έκθεση, στην οποία πρέπει να μνημονεύονται ονομαστικά, με αναφορά του αντίστοιχου παραστατικού, τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που εισέφεραν κατά τη διάρκεια του έτους συνολικά ποσό μεγαλύτερο από τριακόσιες χιλιάδες (300.000) δραχμές. Στην έκθεση αυτή καταχωρούνται με αναφορά του αντίστοιχου παραστατικού και τα ποσά που συγκέντρωσε το κόμμα κατά την εκλογική περίοδο, καθώς και οι κατά την παρ. 3 του άρθρου 5 εκλογικές δαπάνες. Ο ισολογισμός και η έκθεση δημοσιεύονται το πρώτο δίμηνο κάθε έτους σε δύο τουλάχιστον καθημερινές εφημερίδες της Αθήνας.
2. Ο τρόπος σύνταξης του ισολογισμού και της έκθεσης και κάθε σχετική λεπτομέρεια ρυθμίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
3. Αντίγραφο του ισολογισμού, της έκθεσης του, καθώς και τα φύλλα των εφημερίδων, στα οποία δημοσιεύθηκε ο ισολογισμός, αποστέλλονται από τα κόμματα, εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση, στην Επιτροπή του άρθρου 19 του νόμου αυτού, ώστε να διεξαχθεί ο σχετικός έλεγχος, καθώς και στον Υπουργό Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.»
7. Η παρ. 1 του άρθρου 17, του ν. 2429/96, η οποία αντικαθίσταται με την παρ. 10 της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«1. Τα πολιτικά κόμματα και συνασπισμοί κομμάτων που συμμετείχαν, αυτοτελώς ή σε συνασπισμό, σε γενικές ή αναπληρωματικές εκλογές ή εκλογές για την ανάδειξη των Ελλήνων αντιπροσώπων στον Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και δεν δικαιούνται κρατική, τακτική ή εκλογική χρηματοδότηση υποχρεούνται να δημοσιεύουν τα εκλογικά τους έσοδα και δαπάνες εντός του πρώτου διμήνου του επόμενου έτους από τη διεξαγωγή των εκλογών, σε δύο καθημερινές εφημερίδες της Αθήνας.»
8. Η παρ. 1 του άρθρ. 22 του ν. 2429/96, η οποία αντικαθίσταται με την παρ. 12α της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«1. Η μη εμπρόθεσμη δημοσίευση του ετήσιου ισολογισμού πολιτικού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το πέντε τοις εκατό (5%) της τελευταίας κάθε φορά καταβληθείσας προς αυτό τακτικής χρηματοδότησης.»
9. Η παρ. 3 του άρθρου 22 του ν. 2429/96 η οποία αντικαθίσταται με την παρ. 12β της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«3. Η ελλιπής ή αντικανονική ενημέρωση του βιβλίου εσόδων - δαπανών και του ισολογισμού πολιτικού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) της τελευταίας κάθε φορά καταβληθείσας προς αυτό τακτικής χρηματοδότησης.»
10. Οι παρ. 5 και 6 του άρθρ. 23 του ν. 2429/96, οι οποίες αντικαθίστανται με την παρ. 13 της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«5. α. Σε περίπτωση παράβασης των περιπτώσεων α' και β' του άρθρου 10 επιβάλλεται πρόστιμο που μπορεί να ανέλθει μέχρι ποσού ίσου προς το είκοσι τοις εκατό (20%) της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης. Το ύψος του προστίμου που επιβάλλεται κάθε φορά καθορίζεται ιδίως, ανάλογα με τη σοβαρότητα, τον αριθμό και τη συχνότητα των παραβάσεων, καθώς και την προκαλούμενη ρύπανση και βλάβη της αισθητικής.
β. Σε περίπτωση παράβασης της περίπτωσης γ' του άρθρου 10 επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το είκοσι τοις εκατό (20%) της ετήσιας βουλευτικής αποζημίωσης.
6. Η υπέρβαση του επιτρεπόμενου ανώτατου ύψους εκλογικών δαπανών τιμωρείται με πρόστιμο ίσο με το τριπλάσιο της υπέρβασης.»
11. Η παρ. 5 του αρθρ. 97 του π.δ. 55/1999 της οποίας διαγράφεται φράση με την παρ. 16α της τροπολογίας, έχει ως εξής:
«5. Απαγορεύεται κατά την προεκλογική περίοδο η χρήση μεγαφωνικών εγκαταστάσεων από τους υποψηφίους βουλευτές στα εκλογικά κέντρα, τα οποία περιορίζονται μέχρι δύο για κάθε υποψήφιο στην εκλογική του περιφέρεια, στα γραφεία ή στα οχήματα που χρησιμοποιούν για την προεκλογική τους προβολή.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Δημόσιας Τάξης καθορίζονται οι ώρες λειτουργίας και ο βαθμός της έντασης των μεγαφωνικών εγκαταστάσεων των εκλογικών κέντρων, των γραφείων και των οχημάτων των κομμάτων και των συνδυασμών κατά την προεκλογική περίοδο, καθώς και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια. Στις ώρες της κοινής ησυχίας απαγορεύεται η χρήση των παραπάνω εγκαταστάσεων. Επίσης απαγορεύεται η χρήση των παραπάνω εγκαταστάσεων εφόσον γειτνιάζουν με νοσηλευτικά ιδρύματα και σχολεία.
12. Οι παρ. 6, 7 και 8 του άρθρου 97 του π.δ. 55/1999, οι οποίες δεν εφαρμόζονται δυνάμει της παρ. 16β της τροπολογίας, έχουν ως εξής:
«6. Κατά την προεκλογική περίοδο απαγορεύεται στους υποψήφιους βουλευτές και στους συνδυασμούς υποψηφίων για τις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές η ανάρτηση πάνω, αεροπανώ, η χρήση φεϊγ-βολάν και κάθε μορφής μέσων προβολής που ρυπαίνουν το περιβάλλον, όπως πλαστικά αυτοκόλλητα, χρωστικές ουσίες, η αναγραφή συνθημάτων, σε όλους τους χώρους που καθορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 1491/1984. Οι παραβάτες των διατάξεων της παραγράφου αυτής τιμωρούνται με τις ποινές που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 1491/1984.
7. Απαγορεύεται κατά την προεκλογική περίοδο στους υποψηφίους βουλευτές και στους υποψηφίους των συνδυασμών για τις δημοτικές και κοινοτικές εκλογές η ανάρτηση, επικόλληση και εν γένει χρήση αφισών και φωτογραφιών νια την προσωπική τους προβολή. Η ανάρτηση, επικόλληση και η εν γένει χρήση αφισών επιτρέπεται μόνο στα πολιτικά κόμματα ή στους συνδυασμούς υποψηφίων, με την επιφύλαξη των διατάξεων των προηγουμένων παραγράφων.
8. Με απόφαση του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου (άρθρο 9 του ν. 1730/1987, ΦΕΚ145), που δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι όροι, σύμφωνα με τους οποίους γίνεται ο προεκλογικός διάλογος και προβάλλονται οι υποψήφιοι βουλευτές από την Ελληνική Ραδιοφωνία-Τηλεόραση και τους τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς που λειτουργούν νόμιμα.
Η απόφαση αυτή εκδίδεται μετά από γνώμη των τοπικών ραδιοφωνικών σταθμών, ή των συλλογικών φορέων τους, οι οποίοι καλούνται να τη διατυπώσουν μέσα σε αποκλειστική προθεσμία οκτώ (8) ημερών μετά τη δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης του προέδρου του Ραδιοτηλεοπτικού Συμβουλίου σε δυο ημερήσιες εφημερίδες των Αθηνών».